Mikail melek
Melek Mikail u Kur'anu se spominje jedanput u suri Bekare
Riječ mīkā'īl
Riječ mīkā'īl (ميكائيل) može se čitati ili izgovoriti još na tri načina: 1. mīkāl (مِيكَال), 2. mīke'il (ميكئل) i 3. mīkā'īn (ميكائين). Izgovor mīkāl (مِيكَال) prenosi Hafs od imama Asima, i tako se izgovara u dijalektu Hidžaza. U najčešćoj jezičkoj upotrebi je, pak, izgovor mīkā'īl, koji se koristi i u bosanskom, samo s izgovorom dugog vokala a. Od Ibn Abbāsa se prenosi da je rekao: ''Džibril i Mikail znače isto što i riječ Abdullāh – Božiji rob, s tim da je ovo drugo u deminutivu''. Niko od kasnijih mufessira nije zastupao drukčije mišljenje (v. Taberī, Džāmi'ul-bejān, 1/582-583; Ibnul-Dževzī, Zādul-mesīr, 1/76 Kurtubī, El-Džāmi' li ahkāmil-Kur'ān, 2/42-44).
Mikail u Kur'anu
Melek Mikail u Kur'anu se spominje jedanput u suri Bekare (98): مَنْ كَانَ عَدُوّاً للَّهِ وَمَلاۤئِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَٰلَ فَإِنَّ ٱللَّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَافِرِينَ Ko je neprijatelj Allahu, melecima Njegovim i poslanicima Njegovim, i Džibrilu i Mikailu (Mīkāle), pa zaista je Allah neprijatelj nevjernicima. Ovdje se zajedno spominje s melekom Džibrilom, što ukazuje na njegovu odabranost. U komentarima Kur'ana navodi se da Svevišnji ovdje posebno ističe imena dvojice meleka, Džibrila i Mikaila, zato što oni imaju poseban ugled i značaj kod Svevišnjeg Allaha. Neki, pak, smatraju da su njihova imena spomenuta zbog toga što su jevreji spomenuli imena ove dvojice meleka, a ovaj ajet - zajedno sa 97. ajetom sure Bekare: Reci: "Ko je neprijatelj Džibrilu?! Pa on ga tebi stavlja na srce, dozvolom Allahovom, potvrđujući ono otprije, kao putokaz i radosnu vijest vjernicima" - objavljen je povodom njihovih riječi: ''Džibril je naš neprijatelj, jer on je melek nesreća i patnje i zato mi u njega ne vjerujemo! Da ti je došao Mikail, mi bismo ti vjerovali zato što je on melek kiše i rahmeta!'' (Ibnul-Dževzī, Zādul-mesīr, 76; Ibn Džuzejj, Olakšani komentar Kur'ana, 1/228). A to je zbog toga, kako ističe Kurtubī, da oni ne bi rekli: ''Mi nismo rekli da smo neprijatelji svih meleka, spomenuli smo samo Džibrila!'' Međutim, Allah, dž.š., preduhitrio ih je tako što je objavio da je onaj ko mrzi jednog meleka kao onaj ko mrzi sve njih (El-Džāmi' li ahkāmil-Kur'ān, 2/41). Taberī i Ibn Kesīr kažu da se učenjaci slažu da su navedena dva ajeta objavljeni kao odgovor jevrejima koji su smatrali da je Džibril njihov neprijatelj, a Mikail zaštitnik, i onaj ko se neprijateljski odnosi prema jednome od njih, neprijatelj je i drugoga, odnosno on je također Allahov neprijatelj (Džāmi'ul-bejān, 1/585-5836; Tefsīrul-Kur'ānil-azīm, 1/176-177).
U hadisu
Imena meleka Džibrila, Mikaila i Israfila spominju se zajedno u sljedećem hadisu, koji prenosi hazreti Aiša, a u kome stoji: ''Allahu, Gospodaru Džibrila, Mikaila i Israfila, utječem Ti se od vreline vatre i patnje u kaburu!'' Bilježe ga Dejlemī u svom djelu Firdevs i Abdul-Ganijj od Aiše, r.a. Također, bilježe ga Muslim, Ebū Davud, Tirmizī, Nesa'ī, Ibn Mādže, Begavī, Ibn Hibbān, Ahmed od hazreti Aiše u sljedećoj formi: ''Allahu, Gospodaru Džibrila, Mikaila, Israfila, Stvoritelju nebesa i Zemlje, Poznavatelju vidljivoga i nevidljivoga, Ti ćeš presuditi među robovima u onome u čemu su se razilazili, uputi me na istinu oko koje su se ljudi podvojili, jer Ti upućuješ koga želiš na Pravi put (Kurtubī, El-Džāmi' , 2/44; Tefsir imama Kurtubija, 2/39).
Zadaća Mikaila
Zadaća i obaveza Mikaila jeste spuštanje kiše i opskrbe. Prenosi se da se melek Mikail nikada nije nasmijao otkako je stvoren Džehennem. Naime, Enes ibn Malik, neka je Allah njime zadovoljan, prenosi da je Muhammed, alejhisselam, upitao Džibrila: مالِي لمْ أَرَ مِيكَائِيلَ ضَاحِكًا قطُّ Zašto nikad nisam vidio Mikaila da je nasmijan? On mu je odgovorio: ما ضَحِكَ مِيكَائِيلُ مُنْذُ خُلِقَتِ النارُ Mikail se nije nasmujao od dana kada je stvoren Džehennem. Bilježe Imam Ahmed u Musnedu, Ādžurrī u Šerī’a i Ebū Šejh u Azame (prema: https://dorar.net/h/Ol3QUtkN). Također, navodi i Hafiz Ibn Kesīr u svom djelu Nihāje ve bidāje, Dārul-hadīs, Kairo, 1993, 1/46.
Melek Mikail ima svoje pomoćnike meleke koji čine ono što im on naredi naredbom Gospodara svoga: usmjeravaju vjetrove i oblake onako kako to želi Svevišnji Allah, i nema nijedna kap kiše a da je ne spušta po jedan melek na njeno određeno mjesto na Zemlji (Ibn Kesīr, Nihāje ve bidāje, 1/46; Mensur Abdul-Hakim Muhammed, Džibril, a.s. Povjerenik Božije Objave, 77).
Od najbližih meleka Svevišnjem Gospodaru
S obzirom na navedeno, Ibn Kesīr tvrdi da Mikail ima posebno mjesto kod Svevišnjeg Allaha i da se ubraja „među najčasnije meleke bliske Gospodaru“ (Nihāje ve bidāje, 1/46).
Autor: Almir Fatić
PREPOROD
