Džibril melek
Meleci se u Kur’anu, u jednini i množini, spominju u oko 89 ajeta. Nekoliko meleka spominje se po svojim imenima, i to: Džibril, Mikail, Malik, Harut i Marut i, opisno, melek smrti.
Etimologija riječi Džibril
Džibril (ar. جِبْرِيل) je složenica dviju riječi: džibr (جبْر) i īl (يل). Prva znači rob, a druga Allah. Prema tome, Džibril u prijevodu znači Allahov sluga. Ibn Abbās kaže: ''Džibril i Mika'il znače isto što i riječ Abdullah – Božiji rob''. Također se od njega prenosi da je rekao da se svako složeno ime koje se završava s īl odnosi na Svevišnjeg Allaha. (v. Taberī, Džāmi'ul-bejān, 1/582-583)
Džibril u Kur'anu
Što se tiče Džibrila, on se pod ovim imenom spominje tri puta: Reci: „Ko je neprijatelj Džibrilu (Džibrīl)?! Pa on ga tebi stavlja na srce, dozvolom Allahovom, potvrđujući ono otprije, kao putokaz i radosnu vijest vjernicima.'' (Bekare, 97) Ko je neprijatelj Allahu, melecima Njegovim i poslanicima Njegovim, i Džibrilu (Džibrīl) i Mika'ilu, pa zaista je Allah neprijatelj nevjernicima. (Bekare, 98) Ovdje se nakon općenitog spomena meleka poimenično navode Džibril i Mika'il, što govori o njihovoj posebnosti i odabranosti; A ako se udružite protiv njega, pa, zaista, Allah je pomoćnik njegov, i Džibril (Džibrīl), i dobri vjernici. (Tahrīm, 4)
Opisi Džibrila u Kur'anu
Pored ova tri spomena, Džibril se na mnogo mjesta u Kur'anu spominje opisno, kao u:
ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَىٰ عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَىٰ Poučava ga jedan žestoke snage, / jaki, koji je zastao. (Nedžm, 5-6) Džibril je dolazio Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem, u ljudskom liku kao i ostalim vjerovjesnicima. Jedne prilike Muhammed, a.s., zamoli Džibrila da mu se pokaže u liku u kojem je stvoren. Pokazao mu se dva puta, jednom na Zemlji, a drugi put na nebesima. Na Zemlji je to bilo kada je Džibril zastao na ''obzorju najvišem'', tj. na strani odakle sunce izlazi, dok je Muhammed, a.s., bio u pećini Hira. Džibril je tada raširio svoja krila i tako zakrio horizont, usljed čega je Muhammed, a.s, pao u nesvjesno stanje. Džibril je tada prišao Muhammedu, a.s., u liku čovjeka i počeo brisati prašinu s njegovog lica. Na to se odnose Allahove riječi: pa je bio koliko dva luka, ili bliže. A na nebesima ga je vidio kod Sidretul-muntehaa. Niko od vjerovjesnika nije vidio Džibrila u njegovom melekskom liku osim našeg vjerovjesnika Muhammeda, a.s.'' (Tefsīrul-Hāzin, 4/213)
مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ Veoma snažnog, kod Gospodara Arša na mjestu visokom, / Kome se drugi potčinjavaju, tamo pouzdanog. (Tekvīr, 20-21) Džibril je, dakle, moćan i veoma snažan (zū kuvve) tako da niko ne može od njega ništa ukrasti ili kradom čuti. (usp. Džinn, 9) Arš je Božiji tron (od 'areše – ja'širu – izgraditi drveni krov); mekīn je neko ko negdje stalno živi; derivira se iz kevn – postojanje; mekān je mjesto gdje se živi, dom ili mjesto za život; mekkene – uvažavati, dati nekome visok status. (Muftić, Arapsko-bosanski rječnik, 1647) Džibril je pored Allahovog Arša i ima visok status. (usp. Ibn Kesīr, Tefsīr, 4/617; Ševkānī, Fathul-Kadīr, 1591) - Mutā'in - kome se drugi potčinjavaju – derivira se iz tav' – poslušan, pokoran. Meleku Džibrilu se drugi meleci dobrovoljno i s ljubavlju potčinjavaju i pokoravaju. Kada on prenosi Objavu, oni su s njime, prate ga kao njegovi stražari i radosno izvršavaju njegove naredbe. Semme je imenica za označavanje udaljenog mjesta, tj. Džibrilu se pokoravaju tamo, čak i pored Allahovog Arša. Emīn znači pouzdan. Džibril je izuzetno pouzdan jer je prenošenje Objave stvar povjerenja.
Susreti Muhammeda, a.s., i Džibrila
Tradicionalni hadiski izvori govore da je Džibril dolazio Muhammedu, a.s., u različitim oblicima, ponekad u obliku ashaba pod imenom Dihje b. Halīfa el-Kelbī, nekad u obliku beduina, a nekad, tj. dva puta, u prirodnom obliku, u kojem je stvoren, sa šest stotina krila, a između dva krila je raspon kao između istoka i zapada. I ovo je mišljenje mnogih ashaba. Kada je hazreti Aiša upitala Muhammeda, a.s., o ajetima: Pa zašto se prepirete s njim o onom što je vidio? / On ga je vidio i drugi put, / kod Sidretul-muntehaa, / kod kojeg je Džennet - Prebivalište (Nedžm, 12-17), odgovorio je: ''Doista je to bio Džibril, nisam ga vidio u njegovom izvornom obliku osim ta dva puta, vidio sam ga kako silazi s neba, veličina njegova bića popunila je prostor između nebesa i zemlje.'' (v. M. Abdul-Hakim Muhammed, Džibril – Povjerenik Objave, 32-36)
Autor: Almir Fatić
PREPOROD
