Proživljenje i Sudnji dan
Istina je da to razum ne negira, jer poslanici nisu dolazili s nečim što je neprihvatljivo ljudskom razumu.
Zbog ljudskih sumnji i nevjerovanja u proživljenje, i mi ćemo, uz Allahovu pomoć, spomenuti ovaj događaj, koji je jedan dio od onoga što će se desiti na Sudnjem danu, te navesti dokaze iz Kur'ana koji nam ukazuju na to da će se proživljenje poslije smrti sigurno desiti.
1. Prvi i najveći dokaz da će se desiti proživljenje jeste obavještenje Sveznajućeg i Svesilnog Allaha, dž.š., o tom događaju.
Onaj ko vjeruje u Allaha, dž.š., istinitim smatra poslanika Muhammeda, s.a.v.s., kojeg je Allah poslao, i u Knjigu koju je spustio, nema nikakve osnove da ne vjeruje u ono o čemu nas obavještava Allah, dž.š., kao što je proživljenje, okupljanje, nagrađivanje, obračun, Džennet i Džehennem. Allah, dž.š., nas na različite načine obavještava o tome, kako bi to ostavilo što više traga na dušama i kako bi se što bolje učvrstilo ubjeđenje u srcima.
Allah, dž.š., se nekada kune da će se dogoditi proživljenje:
"Allah će vas – nema Boga osim Njega – sigurno sabrati na Sudnjem danu, u to nema nimalo sumnje! A čije su riječi od Allahovih istinitije?" (Prijevod značenja – En-Nisa, 87.)
Nekada naređuje Poslaniku, a.s., da se zakune da će se proživljenje dogoditi:
"Nevjernici tvrde da neće biti oživljeni. Reci: ‘Hoćete, Gospodara mi moga, sigurno ćete biti oživljeni, pa o onome što ste radili doista ćete biti obaviješteni!’" (Prijevod značenja – Et-Tegabun, 7.)
Nekada Allah, dž.š., hvali one koji vjeruju u Sudnji dan i ističe to kao jasan dokaz vjerovanja i ubjeđenja:
"Elif Lâm Mîm. Ova Knjiga, u koju nema nikakve sumnje, uputstvo je svima onima koji se budu Allaha bojali..." (Prijevod značenja – El-Bekare, 1–5.)
Nekada nas obavještava o dolasku i blizini Sudnjeg dana:
"Oni misle da je on (Sudnji dan) daleko, a Mi znamo da je sigurno blizu." (Prijevod značenja – El-Me’aridž, 6–7.)
Nekada Allah, dž.š., obavještava da je stvaranje i proživljenje, koje ljudi ne mogu niti pojmiti niti izvesti, Njemu lahko:
"Stvoriti sve vas i sve vas oživjeti isto je kao i stvoriti i oživjeti jednog čovjeka; Allah, zaista, sve čuje i sve vidi." (Prijevod značenja – Lukman, 28.)
2. Dokazivanje drugog stvaranja prvim stvarenjem
Mi svaki dan svojim očima vidimo nastajanje novih života. Rađaju se djeca, ptice se izliježu iz jaja, vidimo dolazak na svijet raznih vrsta životinja, a rijeke i jezera pune raznovrsnih riba itd. Sve to čovjek vidi, a zatim poriče da će se dogoditi ponovno stvaranje, odnosno proživljenje.
Oni koji traže dokaz za proživljenje poslije smrti zaboravljaju da je samo njihovo stvaranje najveći dokaz za to. Onaj Ko je bio moćan da ih prvi put stvori, moćan je i da to ponovi. Kur'an nas podsjeća na prvog čovjeka, Adema, a.s. Allah, dž.š., ga je stvorio od biti zemlje. I Onaj Ko je stvorio tako savršen i skladan lik čovjeka od zemlje – zar nije u mogućnosti da to ponovo učini nakon smrti?
3. Onaj ko je u stanju da stvori nešto ogromno i veliko, u stanju je stvoriti ono što je manje od toga
Ružno je što slabašni ljudski razum potvara Allaha, dž.š., da ne može učiniti nešto što je lahak čin za Gospodara svjetova, a poznato je da On čini ono što je daleko veće. Kao kada bismo osobi koja je savladala protivnika velike snage rekli da ne može savladati nekog slabunca; ili čovjeku koji je izgradio ogromnu građevinu rekli da nije u stanju izgraditi običnu kuću. A Allahu, dž.š., pripada najuzvišeniji primjer. Kako da se kaže Onome Ko je stvorio nebesa i Zemlju da nije kadar stvoriti nešto što je mnogo manje od toga?
"Oni govore: ‘Zar kada se u kosti i prašinu pretvorimo, zar ćemo kao nova bića doista biti oživljeni?’" (Prijevod značenja – El-Isra, 49.)
"Zar oni ne znaju da je Allah, Onaj Koji je stvorio nebesa i Zemlju, kadar stvoriti slične njima, i da im je već odredio čas oživljenja u koji nema sumnje? Ali nevjernici samo poriču." (Prijevod značenja – El-Isra, 99.)
Šejhul-islam Ibn Tejmijje je rekao:
"Ljudskom razumu poznato je da je stvaranje nebesa i Zemlje veće od stvaranja nečeg poput čovjeka, i u tome se krije veća moć. A ono što je lakše i manje – preče je da se može stvoriti od stvaranja nebesa i Zemlje."
4. Moć Uzvišenog da pretvara stvorenja iz jednog stanja i oblika u drugi
Oni koji poriču proživljenje vide smrt stvorenja, njihovo truhljenje i raspadanje u zemlji, pa smatraju nemogućim da budu ponovo oživljena.
"Oni govore: ‘Zar ćemo kad nestanemo pod zemljom ponovo stvoreni biti?’ Oni ne vjeruju da će pred Gospodara svoga izići." (Prijevod značenja – Es-Sedžde, 10.)
Allah, dž.š., na mnogo mjesta u Kur'anu pojašnjava da je od savršenstva Njegove božanstvenosti moć da pretvara stvorenja u druge oblike.
O primjedbi nevjernika
On je Onaj Ko usmrćuje, oživljava, stvara, rastvara, izvodi živo iz neživog i neživo iz živog. On iz neživog zrna izvodi zelenu biljku, koja cvjeta i rađa plodovima, pa zatim ta živa biljka daje ponovo neživa zrna. Allah iz živih ptica izvodi mrtva jaja, a iz mrtvih jaja žive ptice koje se kreću i plijene ljepotom, glasom i ljupkošću.
Zadnja tri dokaza nalaze se zajedno u Kur'anu:
"I navodi nam primjer, a zaboravlja kako je stvoren, i govori: ‘Ko će oživjeti kosti kad budu truhle?’ Reci: ‘Oživit će ih Onaj Koji ih je prvi put stvorio; On dobro zna sve što je stvorio. Onaj Koji vam iz zelenog drveća vatru stvara i vi njome potpaljujete.’" (Prijevod značenja – Ja-Sin, 78–80.)
Primjer je naveo jedan bezbožnik koji je donio kost, smrvio je, puhnuo u nju i rekao Muhammedu, a.s.: "O Muhammede, zar smatraš da će Allah ovo oživjeti?" Pa je Allah, dž.š., objavio ove ajete, ismijavajući njegovu tvrdoglavost i neznanje. Da je imao imalo razuma, shvatio bi da je njegovo vlastito stvaranje odgovor na njegovo pitanje.
Allah, dž.š., najprije ukazuje da je Onaj Ko je kadar na prvo stvaranje – kadar i na drugo. Ako nije u stanju izvršiti drugo, time bi se negirala i moć prvog.
Zatim Allah, dž.š., potvrđuje dokaz suprotnosti: iz hladnog i vlažnog zelenog drveta izlazi vatra – vrela, suha i moćna. Ako je kadar takve suprotnosti spojiti, kako ne bi mogao oživjeti truhle kosti?
Potom slijedi dokaz stvaranja ogromnog naspram manjeg:
"Zar Onaj Ko je stvorio nebesa i Zemlju nije kadar stvoriti njima slične? Jeste, On sve stvara i On je Sveznajući." (Prijevod značenja – Ja-Sin, 81.)
I na kraju, potvrđuje se da Allahovo stvaranje nije poput ljudskog – ljudima trebaju alati, trud i pomoćnici. A Allahu je dovoljno da kaže "Budi", i ono bude:
"I zaista, On samo za nešto što hoće rekne: ‘Budi!’ – i ono bude." (Prijevod značenja – Ja-Sin, 82.)
5. Oživljavanje nekih mrtvaca još na ovom svijetu
Neki ljudi su bili svjedoci povratka života u mrtvo tijelo i raspadnute kosti, pa čak i udahnjivanja života u nežive tvari. Samo u suri El-Bekare spomenuto je pet takvih primjera.
"I kad ste rekli: ‘O Musa, mi ti nećemo vjerovati dok Allaha ne vidimo!’ – munja vas je ošinula, vidjeli ste. Zatim smo vas, poslije vaše smrti, oživjeli da biste zahvalni bili." (Prijevod značenja – El-Bekare, 55–56.)
U suri Ali Imran (49) spomenuto je kako je Isa, a.s., puhnuo u glinenu pticu, pa je ona Allahovom voljom oživjela. Također se spominje slučaj Musaovog štapa koji je postao prava zmija pred očima mnogih ljudi.
6. Allahova mudrost zahtijeva proživljenje radi obračuna, nagrađivanja i kažnjavanja
Allahova mudrost i pravda zahtijevaju da proživi Svoje robove kako bi ih nagradio ili kaznio za ono što su činili. On je stvorio ljude da Ga obožavaju, slao im poslanike i objavio knjige koje ukazuju na pravi put. Neki su živjeli u pokornosti i žrtvovali sebe i imetak radi istine. Drugi su pak odbili istinu, činili nasilje, širili nered i oholili se.
Bi li bilo pravedno da i jedni i drugi jednako umru, bez obračuna? Da dobročinitelj ne bude nagrađen, a zločinac nekažnjen?
Može li se zamisliti da oni koji su činili neizrecive zločine – ubijali, silovali, progonili – prođu bez odgovarajuće kazne? Kakav god ljudski sud presudio, kazna za njihove zločine nikada ne može biti istinski adekvatna. Zato mora postojati Sud apsolutne pravde – Allahov Sud na Ahiretu.
Bez tog Suda, život na Zemlji bio bi besmislen: moral, dobro, istina, pravda i žrtva izgubili bi svaku vrijednost. Dobro i zlo izjednačilo bi se, a čovjekov izbor ne bi imao nikakvu težinu.
Ne, Allah, dž.š., stvorio je čovjeka s uzvišenom svrhom i ulogom, zbog koje će ili vječno uživati u džennetskim blagodatima ili vječno trpjeti džehennemske patnje.
Uzvišeni kaže:
"Zar ste mislili da smo vas uzalud stvorili i da Nam se nećete vratiti?" (Prijevod značenja – El-Mu'minun, 115.)
I rekao je:
"Zar ćemo muslimane s nevjernicima izjednačiti?! Šta vam je, kako rasuđujete?" (Prijevod značenja – El-Kalem, 35–36.)
Pa neka je hvaljen Onaj u Čijoj je ruci vlast nad svim srcima – Njemu ćete se vratiti!
Autor: A. Bušatlić
