Sura El-Džumua, 11. ajet
AJET
وَإِذَا رَأَوْا۟ تِجَٰرَةً أَوْ لَهْوًا ٱنفَضُّوٓا۟ إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَآئِمًا ۚ قُلْ مَا عِندَ ٱللَّهِ خَيْرٌ مِّنَ ٱللَّهْوِ وَمِنَ ٱلتِّجَٰرَةِ ۚ وَٱللَّهُ خَيْرُ ٱلرَّٰزِقِينَ ﴿١١﴾
PREVOD - Besim Korkut
Ali kad oni kakvu robu trgovačku ili veselje ugledaju, pohrle mu i tebe ostave sama da stojiš. Reci: "Ono što je u Allaha bolje je i od veselja i od trgovine." – A Allah najbolju opskrbu daje.
PREVOD - Enes Karić
A kada oni trgovinu kakvu ili zabavu vide, tome pohite, a tebe da stojiš ostave! Ti reci: To što je u Allaha bolje je od zabave i trgovine! Allah opskrbitelj najbolji je!
PREVOD - Muhamed Mehanović
Ali, kad oni kakvu robu trgovačku ili zabavu ugledaju, pohrle joj i tebe ostave sama da stojiš. Reci: "Ono što je u Allaha bolje je i od zabave i od trgovine. A Allah je Opskrbitelj najbolji."
PREVOD - Saheeh International (English)
(11) But [on one occasion] when they saw a transaction or a diversion, [O Muḥammad], they rushed to it and left you standing. Say, "What is with Allāh is better than diversion and than a transaction, and Allāh is the best of providers."
PREVOD - Bubenheim (Deutsche)
Und wenn sie einen Handel oder eine Zerstreuung sehen, laufen sie dorthin auseinander und lassen dich stehen. Sag: Was bei Allah ist, ist besser als Zerstreuung und als Handel. Und Allah ist der beste Versorger.
TEFSIR - Ibn Džuzejj el-Kilbi el-Endelusi
A kad oni ugledaju kakvu robu trgovačku ili veselje, pohrle njemu i tebe ostave da stojiš. – Povod objave ovoga ajeta bio je slučaj kada je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, stajao na minberu držeći hutbu za džumu-namaz, pa je iz Šama pridošla karavana Dihjea el-Kilbija, r.a., sa hranom. Tada je bio običaj da se karavana u Medinu dočekuje dobošom i povicima, čime se izražavalo veselje. Kada je spomenuta karavana stigla, ljudi su iz džamije pohrlili ostavljajući Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da stoji na minberu. Sa njim su ostala samo dvanaesterica ashaba, a drugi izvori navode i da ih je bilo svega osmerica. Prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, onima koji su ostali tada rekao: Kamenje na nebesima je već bilo spremno za one koji su pohrlili izići!" Iz ajeta se jasno zaključuje da je džemat uvjet za obavljanje džume-namaza. Imam-i Malik kaže da za obavljanje džume-namaza nema jasno određenog broja nego je to jednostavno džemat koji se nalazi u naselju. Ibn Mādžišūn prenosi i mišljenje od Malika da je rekao da je njihov najmanji broj tri. Šafija kaže da ih mora biti četrdeset. Ebu Hanife smatra da uz imama moraju biti još tri klanjača. Neki vele i da je najmanji broj dvanaest, shodno broju onih koji su ostali sa Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem. Reci: "Ono što je kod Allaha bolje je i od veselja i od trgovine." A Allah je najbolji Opskrbitelj.
TEFSIR - Ibn Kesir
Ali kad oni kakvu robu trgovačku ili zabavu ugledaju, pohrle joj i tebe ostave sama da stojiš. Reci: Ono što je u Allaha bolje je i od zabave i od trgovine. A Allah najbolju opskrbu daje. Komentar ajeta: Allah, Uzvišeni, grdi zbog udaljavanja sa hutbe petkom, radi trgovačke robe koja je u tom trenutku stigla u Medinu, pa Allah, dž.š., kaže: "Ali kad oni kakvu robu trgovačku ili zabavu ugledaju, pohrle joj i tebe ostave sama da stojiš", tj. na minberu da hutbu držiš. Imam Ahmed bilježi da je Džabir rekao:"Jednom prilikom dok je Allahov Poslanik, s.a.v.s., držao hutbu, stigao je karavan u Medinu pa su ljudi izišli iz džamije, a samo je njih dvanaest ostalo, pa je objavljeno: 'Ali kad oni kakvu robu trgovačku ili zabavu ugledaju, pohrle joj'" (Buhari i Muslim) Hafiz Ebu-Ali prenosi od Džabira ibn Abdullaha da je rekao: "Dok je Vjerovjesnik, s.a.v.s., držao hutbu petkom, stigao je karavan u Medinu pa su ashabi Allahovog Poslanika, s.a.v.s., požurili prema njemu, tako da je sa Resulullahom, s.a.v.s., ostalo svega dvanaest osoba; tada Allahov Poslanik, s.a.v.s., reče: 'Tako mi Onog u ^ijoj je ruci moj život, da ste ih slijedili i da niko nije ostao, vatra bi vas uništila.'" Potom je objavljen ajet: "Ali kad oni kakvu robu trgovačku ili zabavu ugledaju, pohrle joj i tebe ostave sama da stojiš." Dalje kaže da su među dvanaestericom koja su ostala sa Allahovim Poslanikom, s.a.v.s., bili Ebu-Bekr i Omer, r.a. U Allahovim, dž.š., riječima: "i tebe ostave sama da stojiš", argument je za imamovo držanje hutbe petkom stojeći. Muslim u svom Sahihu navodi riječi Džabira b. Semure: "Vjerovjesnik, s.a.v.s., držao bi dvije hutbe, između kojih bi sjeo, na kojima bi učio Kuran i opominjao ljude." Međutim, ovdje stoji činjenica koju treba istaći. Kaže se da se ovaj slučaj desio kada je Allahov Poslanik, s.a.v.s., petkom prvo obavljao namaz, pa tek onda hutbu, kao što bilježi Ebu-David u djelu "El-Merasil" riječi Ibn-Hajjanove: 'Allahov Poslanik, s.a.v.s., petkom je klanjao namaz prije hutbe slično bajram-namazima.'" "Reci:'Ono što je u Allaha'", tj. nagrade na ahiretu, "bolje je i od zabve i od trgovine. A Allah najbolju opskrbu daje", tj. onom ko se osloni na Njega i traži opskrbu u pravo vrijeme.