Sura El-Feth, 1. ajet
AJET
إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا ﴿١﴾
PREVOD - Besim Korkut
Mi ćemo ti dati sigurnu pobjedu
PREVOD - Enes Karić
Mi ćemo ti zbilja dati da pobijediš pobjedom jasnom,
PREVOD - Muhamed Mehanović
Mi smo ti, zaista, dali da pobijediš pobjedom jasnom
PREVOD - Saheeh International (English)
(1) Indeed, We have given you, [O Muḥammad], a clear conquest[1507]
PREVOD - Bubenheim (Deutsche)
Gewiß, Wir haben dir einen deutlichen Sieg verliehen,
TEFSIR - Ibn Džuzejj el-Kilbi el-Endelusi
Sura EL-FETH (Pobjeda) Objavljena u Medini, tj. na putu sa Hudejbijje;sadrži 29 ajeta; objavljena poslije sure el-Džumu'a. Mi smo ti, uistinu, dali očiglednu pobjedu – Izraz feth ima više značenja. U jeziku se ova riječ odnosi na sud i vlast (el-hukm), tj. moguće je slijedeće jezičko značenje ovog ajeta: Dali smo ti očitu vlast nad tvojim neprijateljima. Feth može značiti i dar, kao što se navodi i u Njegovim riječima: Ono što Allah podari ljudima od milosti niko ne može zadržati (Fatir, 2) tj.: Dali smo ti dar očiti. Ili, pak, ima značenje pobjede i oslobađanja gradova i zemalja. Učenjaci su ponudili četiri moguća značenja ove pobjede i oslobađanja. Prvo: radi se o oslobađanju Mekke koju mu je Allah, dž.š., još ranije obećao. Upotrijebljen je glagol prošlog vremena (fetahna – Mi smo ti otvorili, dali) koji ukazuje na sigurnu realizaciju istog u budućnosti. Feth prema ovome mišljenju ima značenje oslobođenja grada. Drugo: misli se na ono što se desilo na Hudejbijji, tj. prisega zvana Ridvan (bej'atu'r-ridvan) i sporazum kojeg je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, sklopio sa Kurejšijama. Prema ovome mišljenju, feth ima značenje suda i vlasti ili značenje dara. Na ispravnost ovog mišljenja ukazuje slijedeći moment: Uvjeti sporazuma na Hudejbijji su teško pali nekim muslimanima sve dok Allah nije objavio ovu suru i kada je postalo jasno da će navedeni sporazum imati korisnu posljedicu. Ovo je najispravnije mišljenje (esahh), jer se bilježi da su nakon objavljivanja ove sure pojedinci rekli: Kakav je ovo feth, a mnogobošci su nas odvratili od Kjabe?" Kada su njihove riječi doprle do Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: Da, ovo je najveći feth! Mnogobošci su se zadovoljili time da vas odvrate od vašeg grada sporazumom i pokazali su želju da vam daju sigurnost!" Treće: misli se na ono što su muslimani postigli nakon Hudejbijje od osvajanja Hajbera i ostalih mjesta. Četvrto: misli se na uputu u islam, a dokaz tome su Njegove riječi: kako bi ti Allah oprostio..., pa je feth uzrok oprosta. Međutim, nema valjanog dokaza za ovo mišljenje kada i džihad i druga dobra djela mogu biti uzrok oprosta grijeha. Ili, navedeni lām (da bi...) ima značenje posljedice a ne uzroka, u tom slučaju značenje ajeta je slijedeće: Mi smo ti, uistinu, dali očiglednu pobjedu kako bi ti Allah objedinio sreću ovog i budućeg svijeta time što ti pruža oprost, upotpunjenje blagodati i daje uputu i pomoć;
TEFSIR - Ibn Kesir
U ime Allaha, Svemilosnog, Milostivog! Mi ćemo ti dati da pobijediš pobjedom jasnom Komentar ajeta: Ovo poglavlje objavljeno je nakon što se Allahov Poslanik, s.a.v.s., vratio sa Hudejbijje mjeseca zul-kadeta šeste godine po Hidžri, nakon što su mu mušrici zabranili prilazak Haremi-šerifu kako bi učinio umru, zatim mu došli nudeći dogovor i uspostavljanje mira. On je te godine trebao da se vrati, a već sljedeće bi mogao posjetiti Meku. Allahov je Poslanik udovoljio njihovoj ponudi i pored toga što se jedna grupa ashaba protivila takvoj odluci. Među njima je bio Omer ibn el-Hattab, kao što će to, ako Bog da, biti podrobno razjašnjeno prilikom komentiranja ovog poglavlja. Nakon što je Allahov Poslanik, s.a.v.s., poklao kurbane, u mjestu gdje se bio utaborio, vratio se. Potom Uzvišeni Allah objavljuje ovu suru, ocrtavajući stavove kako Poslanika tako i ashaba, tretirajući mirovni ugovor velikom pobjedom, imajući u vidu kakve sve koristi iz njeg proizlaze. Kao što prenosi Ibn-Mesud, r.a., i ostali, da je rekao: "Vi smatrate da se pod pobjedom podrazumijeva pobjedonosni ulazak u Meku, a ja držim da je pobjeda Ugovor na Hudejbijji." Prenosi El-Buhari od El-Berraa, r.a., da je rekao: /168/ "Vi smatrate da je El-Feth - pobjeda, pobjedonosni ulazak u Meku. Oslobođenje Meke jeste bila pobjeda, ali pobjeda u pravom smislu riječi jeste prisega "Ridvan" na dan Hudejbijje, kad nas je sa Allahovim Poslanikom bilo četrnaest stotina.Hudejbijja - to je izvor. Iscrpili smo ga tako da u njemu nije ostalo ni malo vode. To je čuo Allahov Poslanik, s.a.v.s., te je prišao bunaru i sjeo na obalu. Zatražio je jednu posudu vode kojom je uzeo abdest i izaprao usta, te učio dovu...Zatim je vodu sasuo u bunar. Za kratko smo se odmaknuli od bunara da bi potom i mi i sve ostalo društvo pili koliko nam je volja." Prenosi Imam Ahmed od Enesa ibn Malika da je rekao:/169/ "Objavljen je Allahovom Poslaniku,s.a.v.s., ajet"...da bi ti Allah ranije i kasnije grijehe oprostio", na povratku sa Hudejbijje.Tom prilikom Vjerovjesnik, s.a.v.s.,rekao je: "Ove noći mi je objavljen ajet koji mi je draži od svega na svijetu." Zatim je Allahov Poslanik, s.a.v.s., proučio pred prisutnima, a oni mu rekoše: "Sretno ti i prijatno bilo, o Allahov Vjerovjesniče. Uzvišeni Allah pokaza šta će s tobom učiniti, ali mi ne znamo šta će sa nama učiniti."Malo iza toga objavljeno je Allahovom Poslaniku, s.a.v.s.:"da bi vjernike i vjernice uveo u dženetske bašče, kroz koje će rijeke teći", do riječi: "...veliki uspjeh", a to je kraj petog ajeta. Ovaj hadis prenose El-Buhari i Muslim rivajetom od Katade.Prenosi Imam Ahmed od Medžmea ibn Hariseh el-Ensari, r.a., koji je bio jedan od prvih učača Kurana, da je rekao: /170/ "Bili smo svjedoci Hudejbijje. Kad smo se vraćali ljudi su tjerali deve, te ljudi jedni drugima rekoše: 'Šta se desilo svijetu?' Tada rekoše: 'Došla je objava Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., dok je bio na svojoj devi kod mjesta Kerraul-Gamim. Prišlo mu je dosta ljudi te im je učio: 'Mi ćemo ti dati sigurnu pobjedu.' Reče jedan od ashaba Allahovog Poslanika, s.a.v.s.: "Je li, Allahov Poslaniče, je li ovo stvarno pobjeda?' Tada Allahov Poslanik, s.a.v.s., reče: 'Tako mi Onoga u Čijoj je ruci duša Muhammedova, ovo je sigurno pobjeda.'Kada je došlo vrijeme da se plijen Hajbera dijeli, on je podijeljen samo učesnicima Hudejbijje. Niko drugi nije mogao doći u obzir. Allahov Poslanik, s.a.v.s., razdijelio ga je na osamnaest dijelova, a vojske je bilo hiljadu i pet stotina, od toga tristo konjanika. Konjanik je dobio dva dijela, a pješadinac jedan. Ovaj hadis prenosi i Ebu-Davud. Prenosi Imam Ahmed od El-Mugire ibn Šubeh,koji kaže: /171/ "Allahov Poslanik, s.a.v.s., tako bi dugo klanjao da bi mu stopala počela oticati.Tada bi mu rekli: "Zar ti nije Allah oprostio sve grijehe što si počinio i što ćeš počiniti?" A on, s.a.v.s., reče: "Zar da ne budem Allahov zahvalni rob." Ovaj hadis prenose šesterica prenosilaca osim Ebu-Davuda. Allah Uzvišeni veli: "Mi ćemo ti zbilja dati da pobijediš pobjedom jasnom", tj. jasnu i trijumfalnu. Ovim se misli na ugovor koji je sklopljen na Hudejbijji, koji će biti uzrok višestrukih koristi; mnogo ljudi prihvati islam, približiše se jedan drugome, otpoče komunikacija vjernika sa nevjernicima, te se tako proširi korisna nauka i ispravna vjera.