Hadis: Zabranjen nam je tekelluf (pretjerivanje,...
HADIS (Buharija)
Prenosi se da je Omer, radijallahu anhu, kazao:
Zabranjen nam je tekelluf (pretjerivanje, izvještačenost).
ARAPSKI
عن عمر رضي الله عنه قال: نُهِيَنا عن التَّكَلُّف
Prenosi se da je Omer, radijallahu anhu, kazao:
Zabranjen nam je tekelluf (pretjerivanje, izvještačenost).
عن عمر رضي الله عنه قال: نُهِيَنا عن التَّكَلُّف
- Božiji Poslaniče, obavijesti me o djelovanju koje će me uvesti u džennet, a udaljiti me od džehennema!"
- "Pitao si me o onome što je krupno, a lahko je onome kome Allah olakša: budi pokoran Allahu, ništa Mu ne pripisujući (kao sudruga), obavljaj namaz, daji zekat, posti ramazan i obavi hadž." A onda je rekao:
- "Hoćeš li da te uputim na vrata dobra: post koji je štit, sadaka koja ništi grijehe, kao što voda gasi vatru i namaz u dubini noći, a potom je proučio ajet: "Bokovi njihovi se postelja lišavaju i oni se Gospodaru svome iz straha i želje klanjaju, a dio onog što im Mi dajemo udjeljuju i niko ne zna kakve ih, kao nagrada za ono što su činili, skrivene radosti čekaju."[1] Nakon toga me upita:
- "Hoćeš li da ti kažem šta je glava, stub i vrhunac svega?" "Naravno, Božiji Poslaniče!" – odgovorih. A on reče:
- "Glava svega je predanost Bogu (islam), stub je namaz, a vrhunac je borba na Božijem putu (džihad). Potom me ponovno upita:
- "Hoćeš li da ti kažem šta je srž svega toga?" Odgovorih: "Svakako, Allahov Vjerovjesniče!" Uhvatio se za svoj jezik pa mi reče: "Ovo dobro čuvaj!" Upitah:
- "Allahov Vjerovjesniče, zar ćemo odgovarati i za ono što govorimo?" Reče:
"Majka te ne imala, Muaze, zar će ljude strovaljivati u Vatru preko njihovih lica", ili je rekao: "preko njihovih nosova", "išta drugo doli ono što zarade njihovi jezici?!"
Prenosi se da je Omer, radijallahu ‘anhu, kazao: “Zabranjen nam je tekelluf (pretjerivanje, izvještačenost).“Onaj ko zabranjuje u ovom hadisu je Poslanik, pa kada ashab kaže da im je nešto zabranjeno, to ima propis kao da je rekao: “Poslanik nam je zabranio tekelluf.” Tekelluf je činjenje i pričanje nečega što je poteškoća, a u čemu nema koristi. Primjer za pričanje je ono što je došlo u hadisu, a misli se na mnoštvo pitanja i istraživanje onoga što je manje jasno, a što nije obaveza istraživati, nego treba uzimati onako kako je kazano i prihvatati što je došlo. Enes prenosi: “Bili smo kod Omera, a na njemu je bio ogrtač sa četiri zakrpe na leđima, pa je proučio ajet: ‘ve fakiheten ve ebba.’ Potom je rekao: ‘Znamo šta je fakihe (voće) ali šta je el-ebb.’ Zatim je rekao: ‘Zabranjen nam je tekelluf (pretjerivanje, izvještačenost).’” Što se tiče tekellufa u postupcima, kao npr. da nekom dođe gost, pa se on toliko trudi da ga počasti, što mu predstavlja poteškoću, čak se nekada i zaduži, a ponekad taj dug nije u stanju da vrati, tako da sebi čini štetu i dunjaluku i na Ahiretu. Zato musliman ne treba da pretjeruje i bude izvještačen, nego treba uvijek da se drži sredine, kao što je to činio Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem: nije škrtario s onim što je imao, a ono što nije imao nije nastojao da ga po svaku cijenu dobije. Rijadus-salihin, str. 464., Fethul-Bari, 13-271., En-Nihaje fi garibil hadis vel-eser, 4-196.