Klanjati namaz prije njegovog vremena

PITANJE

Živim i radim u  Njemačkoj. Da li mogu jacija-namaz klanjati u akšamskom periodu, tj. odmah poslije akšam-namaza, kao što musafiri mogu skraćivati i spajati namaze, pošto jacija-namaz ovdje nastupa kasno, a ja ustajem rano?

ODGOVOR

Počeci namaskih vremena određuje se na osnovu prirodnih znakova (alameta), a to su: položaj sunca, pojava zore i pojava noći. Uzimajući u obzir činjenicu da se na nekim područjima u kojima žive muslimani na sjevernoj hemisferi, u određeno doba godine, ne pojavljuju takvi znakovi, tj. astronomska obilježja jacije i/li zore, ili ih ima, ali njihova primjena prouzrokuje poteškoću ljudima (ljetni period), sagledavajući ovo pitanje komparativnim pristupom, Vijeće muftija Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini donijelo je fetvu o procjeni vremena za jacija-namaz i za zoru (imsak) za područja koja se nalaze između 45˚i 66˚ sjeverne geografske širine. Na tom području se nalazi i Njemačka. U toj fetvi (br. 03-2-217/22) navodi se da se, u područjima koja se nalaze između 45˚ i 66˚ sjeverne geografske širine, namaska vremena određuju prema prirodnim alametima/znakovima za utvrđivanje tih vremena, osim za jacijsko i vrijeme nastupanja zore (imsak), kod kojih se primjenjuje procjena (taqdīr), kako slijedi:

  1. Jacija-namaz nastupa 1 sat i 20 minuta poslije akšama. Procjena se primjenjuje tokom cijele godine.
  2. U periodu od 1. septembra do 22. marta vrijeme zore se određuje prema prirodnom znaku (pojava bjeline na istočnom horizontu), a u periodu od 23. marta do 31. augusta procjenjuje se na 1 sat i 30 minuta prije izlaska sunca.

Prema tome, jaciju možete klanjati tokom cijele godine sat i dvadeset minuta nakon akšam-namaza, a ne spajati je s tim namazom. Spajanje namaza treba izbjegavati, osim kada nema druge mogućnosti, posebno imajući u vidu da naš mezheb, načelno, ne dozvoljava spajanje namaza, osim tokom hadža na Arefatu i Muzdelifi.